Læringsmål 1
1
Jeg følge et ræsonnement om, at trekanter er kongruente.
2
Jeg gennemfører på baggrund af påstande konstruktioner for at afgøre, om trekanter er kongruente.
3
Jeg gennemfører selvstændigt konstruktioner for at afgøre, om trekanter er kongruente.
Læringsmål 2
1
Jeg anvender den pythagoræiske læresætning til at beregne sidelænger ud fra angivelser af to kendte størrelser.
2
Jeg gennemfører beregninger med den pythagoræiske læresætning ved at omsætte tekst og tegning til beregninger.
3
Jeg anvender den pythagoræiske læresætning til at finde sidelængder i komplekse anvendelsesorienterede sammenhænge.
Læringsmål 3
1
Jeg identificerer cosinus og sinus til en vinkel i enhedscirklen samt aflæser en vinkel i enhedscirklen ud fra en oplyst cosinus- eller sinusværdi.
2
Jeg afsætter cosinus og sinus til en vinkel i enhedscirklen samt afsætte en vinkel i enhedscirklen ud fra en oplyst cosinus- eller sinusværdi.
3
Jeg forklarer sammenhængen mellem en vinkel og cosinus- og sinusværdien i enhedscirklen samt definerer den modstående og hosliggende katete.
Læringsmål 4
1
Jeg beregner de manglende sider og vinkler i retvinklede trekanter ved at anvende sinus, cosinus og tangens med brug af lommeregner eller CAS.
2
Jeg beregner ved at oversætte en kontekst til en retvinklet trekant de manglende sider og vinkler.
3
Jeg anvender sinus- og cosinusrelationerne til at beregne manglende sider og vinkler i vilkårlige trekanter.
Læringsmål 5
1
Jeg genkender karakteristika ved trekanter i programmeringskoder.
2
Jeg anvender viden om karakteristika ved trekanter til at programmere konstruktioner.
3
Jeg anvender viden om karakteristika ved trekanter til at programmere sammensatte figurer.
Læringsmål 6
1
Jeg giver eksempler der viser, at en påstand er falsk.
2
Jeg argumenterer for, at en sætning ikke er korrekt med udgangspunkt i et modeksempel.
3
Jeg gennemfører enkle beviser med udgangspunkt i hjælpesætninger.